Onno van der Poel

Onno van der Poel

Unit Manager Commercial Intelligence VIVAT

Wij willen een data gedreven interactie tot stand brengen tussen “de business” en de MI analisten. Wanneer meer disciplines in de marketingdatabase kunnen kijken, zoals bijvoorbeeld productmarketeers, ontstaat er meer inspiratie en daarmee dialoog met de marketinganalisten – een mooie wisselwerking tussen push en pull. VIVAT gelooft in de toekomst van een data gedreven business model en geeft hier ook daadwerkelijk invulling aan. Onder meer door veel meer mensen kennis te laten maken met de klant, via inzicht in de data

VIVAT

VIVAT bestaat uit vijf verzekeringsmerken en één vermogensbeheerder: Zwitserleven, Zelf, Route Mobiel, Reaal, Dier & Zorg en ACTIAM.

VIVAT biedt haar klanten slimme en vooruitstrevende oplossingen, die eenvoudig en passend. VIVAT gebruikt daarvoor innovatieve technologieën en blinkt uit in efficiënte bedrijfsvoering. VIVAT koestert een wendbare en slagvaardige cultuur waardoor medewerkers groeien en onze dienstverlening aan de klant elke dag verbetert.  VIVAT is een trendsettende financiële dienstverlener die haar klanten helpt om hun dromen mogelijk te maken en hun kostbaarheden te beschermen, elke dag opnieuw.

Doelstellingen

De realisatie van een OneVivat label overstijgende single customer view die voor een grote groep medewerkers toegankelijk is voor inzichten en de basis vormt voor een persoonlijke relevante klantcontact strategie op zowel Vivat als label niveau.

Uitdagingen

Het samenbrengen van alle klant- en klantgerelateerde data uit meerdere backoffices, datawarehouses, online omgevingen en specifieke applicaties tot een uniek 360° klantbeeld.

Oplossingen

Vivat realiseert middels Invenna® één uniek en 360 graden klantbeeld over diverse labels heen. Invenna® heet dan ook “One-Invenna”, verwijzent naar het klantbeeld. Vivat zorgt dat haar marketeers, analisten en ICT-ers met Invenna® kunnen werken, zodat er optimaal geprofiteerd wordt van alle inzichten en mogelijkheden die “One-Invenna” biedt.

Van ETL processen en het ontsluiten van (Big) data bronnen, tot het maken van analyses en het opzetten van geautomatiseerde campagne processen. Een groot deel van deze gebruikers doet inspiratie op in Invenna Insights, zoekt naar overeenkomsten en verschillen tussen klanten van de verschillende labels of analyseert en signaleert kansen op het vlak van up- en cross sell en behoud. Een kleiner deel van deze gebruikers heeft ook “executie rechten” om in Invenna Engage campagneflows te bouwen en campagnes te lanceren.

Het Invenna effect

  • 360° klantbeeld: Alle (relevante) beschikbare on- en offline data zijn gekoppeld en vanuit de verschillende merken van Vivat wordt een merk overstijgend 360° klantbeeld gebouwd en onderhouden.
  • Omni Channel: Alle beschikbare kanalen (bannering, callcenter, e-mail, CRM) gekoppeld om in te zetten vanuit Marketing Automation.
  • Reporting: Koppeling met Interactieve dashboards vanuit Invenna® waardoor “A single version of the truth” is bereikt, zodanig dat vanuit VIVAT perspectief de juiste keuzes gemaakt kunnen worden en er optimaal geprofiteerd kan worden van de verschillende labels die onderdeel uitmaken van VIVAT.

Alle gestelde doelstellingen zijn gerealiseerd. Naast de originele doelstellingen zijn een aantal bijkomstige en zeer waardevolle voordelen gerealiseerd.

  • Vereenvoudiging van het landschap en verhoging van de snelheid; doordat veel activiteiten rechtstreeks in Invenna® plaatsvinden en er een veel kleiner dagelijks beroep op de I(C)T afdeling wordt gedaan, kan meer slagkracht en snelheid worden ontwikkeld.
  • Koppelingen en services met andere omgevingen voor live on-demand informatievoorziening.