Of ik nu naar BNR luister, bij klanten ben, of een tijdschrift opensla, overal zie ik dat bereidwillige troepen klaarstaan om u te vertellen wat u moet doen om “De Digitale Transformatie” ongeschonden door te komen. En met het aantrekkende economisch klimaat kom ik bovendien héél veel welwillende consultants tegen die hierbij adviseren.

Het lijkt alsof boardrooms beheerst worden door roadmaps, milestones en grootse plannen die er voor gaan zorgen dat àlles anders gaat. Ik begrijp dat niet.

Ik begrijp niet waarom bedrijven, vooral zodra het iets beter gaat, handen vol geld over hebben voor interviews en adviezen –in de vorm van powerpoints en plannen- waarin wordt geschreven wat er moet gaan gebeuren. Highlevel uiteraard, want we moeten vooral niet te pragmatisch (want meetbaar?) worden. En plannen kun je delegeren, activiteiten moet je doen. Dat zou ook nog wel eens een barrière kunnen vormen.

In mijn beleving is de digitale transformatie al decennia geleden begonnen. Met het automatiseren van de eerste zaken die, daarvoor, handmatig werden gedaan. Termen als Big Data, Insights, Predictive Intelligence werden (pas) enkele jaren geleden gelanceerd. En, hoewel bij de meeste bedrijven dit gewoon betekent “klantdatabase, analyse en voorspellende modellen”, lijkt het erop dat het invoeren van deze terminologie een nieuwe revolutie rechtvaardigt. Waarbij de revolutionairen vooral bestaan uit derden die u proberen te laten geloven dat digitale transformatie een compleet nieuwe strategie vergt.

De meest sprekende voorbeelden –iedereen heeft wel zo’n voorman of –vrouw gekend in zijn carrière, bestaan uit leiders die dòen. Uiteraard nadat ze “gedacht” hebben, maar altijd actionable, altijd accountable. Inspirerende boegbeelden die verandering teweeg brengen. Vaak zijn dat de innovators.

En vaak worden juist hùn best practices uitvergroot en over hele industrieën gelegd als heilige roadmaps. Ik geloof daar niet zo in. Net zo min als de kikker boven dit artikel in een prins zal veranderen als je hem kust. Hij kwaakt trouwens wel heel hard en luistert erg slecht. Omdat ie zo dol is op zijn eigen geluid.

Ik geloof wèl in het pragmatisch omarmen van nieuwe mogelijkheden en moderne technologie. Maar altijd stapsgewijs, beheersbaar en passend bij de volwassenheid van jouw organisatie. En hoe groot die stappen zijn, dat zal sterk afhangen van jouw eigen ecosysteem, ambities en simpelweg de werkelijke noodzaak om verandering aan te brengen.

Hoewel ik niet kan claimen specialist te zijn op het gebied van digitale transformatie, immers dit is zo ontzettend breed dat feitelijk alles dat (verder) geautomatiseerd kan worden hieronder kan vallen, ben ik wel goed in het toepasbaar maken van data. En geloof ik er bovendien in dat elke verandering, -of transformatie- als je die term liever gebruikt, ten doel moet hebben dat er een verbetering plaats gaat vinden. Hogere efficiency, meer rendement, tevredener medewerkers, trouwere klanten,….en ga zo maar door.

De toenemende mate van beschikbare data, noem het Big Data, vraagt bovendien om een andere benadering. Op het gebied van het ontsluiten van deze data, het creëren van insights en het zodanig gebruiken hiervan dat je (nog) relevanter bent en blijft voor je klanten.

Over die transformatie denken wij mee. Pragmatisch en leidend tot werkende oplossingen in plaats van highlevel plannen. En met een bewezen track record. En dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste. Eén van onze klanten omschrijft dat zo;

Wij bouwen met Invenna een uniek klantbeeld over al onze labels heen. Invenna heet dan ook “One-Invenna”, verwijzend naar het klantbeeld. Het aantal gebruikers van Invenna hebben wij nog verder verhoogd zodat meer marketeers, analisten en ICT betrokkenen met Invenna kunnen werken en er optimaal geprofiteerd kan worden van alle mogelijkheden.

Van ETL processen en het ontsluiten van (Big) data bronnen, tot het maken van analyses tot het opzetten van geautomatiseerde campagne processen.

Wij willen een data gedreven interactie tot stand brengen tussen “de business” en de MI analisten. Wanneer meer disciplines in de marketingdatabase kunnen kijken, zoals bijvoorbeeld productmarketeers, ontstaat er meer inspiratie en daarmee dialoog met de marketinganalisten – een mooie wisselwerking tussen push en pull.

Wij geloven in de toekomst van een data gedreven business model en gevent hier ook daadwerkelijk invulling aan. Onder meer door veel meer mensen kennis te laten maken met de klant, via inzicht in de data

Wij brengen je graag in contact met een van de markt leidende Financials, Charitatieve instellingen, Uitgevers, Omroepen of Verzekeraars om hen eens te laten vertellen hoe ons Customer Data Platform Invenna bijdraagt aan echte digitale transformatie. Door besparingen te realiseren, door meer omzet te genereren en door loyaliteit van klanten te verhogen.

Het enige dat jij hoeft te doen, is te laten weten dat je verder wilt. Dat je actionable en accountable de volgende stap wilt maken. En dat je terug wilt kunnen kijken op een concrete, tastbare en succesvolle transformatie in jouw organisatie.

Tot snel?