De snel toenemende stroom data vraagt om inzichten die ons helder maken welke acties we kunnen ondernemen om al die kennis ook om te zetten in actie en in resultaat. Om er voor te zorgen dat we die data kunnen gebruiken om ons aanbod, onze communicatie of onze service continue te verbeteren en onze relevantie te verhogen.

Big Data, Digitale Transformatie of Artificial Intelligence het zijn begrippen waar niet meer omheen te werken valt. En gelukkig maar, want al die data kan ons fantastisch helpen om nog relevanter te zijn voor onze klanten. Om te ontdekken wat we goed doen, maar ook te ontdekken wat we nog veel beter zouden kunnen doen. Voor de generalist is (vaak) moeilijk voor te stellen wat je nu precies kunt met al die data.

Tooling

Applicaties zoals Tableau, SPSS, R en Python zijn hierin gespecialiseerd en helpen je om data op een begrijpelijke manier te weer te geven. Kort gezegd visualiseren zij jouw data op een heldere en tegenwoordig zelfs hele aantrekkelijke manier. Idealiter op zo’n manier ook dat niet alleen de “data savvy” analist, scientist of marketeer deze begrijpt, maar dat voor alle mogelijke stakeholders duidelijk is wat deze data zeggen.

Het lastige is dat er inmiddels zo ontzettend veel manieren zijn dat het soms wel lijkt alsof we “visualiseren om het visualiseren”. Vanuit Invicta dringen wij er daarom altijd op aan het doel van de data visualisatie centraal te stellen. Ben je op zoek naar een bevestiging van de journey die jouw klanten doormaken? Wil je graag aan de board laten zien hoe jouw klanten gespreid zijn? Geografisch? In termen van aankopen? Per kanaal? Wil je meer grip op (het moment van) uitstroom? Kortom: wat wil je eigenlijk inzichtelijk maken.

Eenvoud vs complexiteit

Soms is een eenvoudige pie-chart (een taartdiagram) of een staafdiagram duidelijker dan een fantastische 3-D visualisatie. Maar soms ontkom je niet aan een complexere weergave van je data of voegt (bijvoorbeeld) de 3-D component juist dat element toe waardoor iedereen de onderliggende relaties in de data in één oogopslag begrijpt.

Een goede visualisatie geeft exact het antwoord op jouw onderzoeksvraag en geeft inzichten en handvatten om nieuwe stappen te zetten. Dat dit niet eenvoudig is zien wij dagelijks. Niet alleen omdat de verleiding soms groot is om een veel complexere visualisatie te kiezen dan nodig is, maar ook omdat vaak van tevoren niet helder (genoeg) is wat het doel van de visualisatie precies is.

Context

Als er eenmaal inzichten zijn gemaakt, zorg dan voor een goede controle. Heb ik inderdaad alle relevante variabelen meegenomen, begrijp ik de context, kan ik deze conclusie ook daadwerkelijk trekken? Juist in deze laatste fase gaat er nogal eens wat verkeerd. Het meenemen van (bijvoorbeeld) alle communicatie om te beoordelen of je marketing effectief is, is wezenlijk. Een plek waar al die data relationeel samenkomt, dus ook. De afbeelding van Marketoonist (zie hiernaast) spreekt boekdelen. Een simpele maar ook hele effectieve visualisatie dus. In dit geval van de Customer Journey van een retailer.

Context

Invenna

Vanuit Invenna, het Customer Data Platform van Invicta, zijn allerlei vormen van visualisatie mogelijk. Van een Venn diagram om je overlap in kaart te brengen tot complexe modellen in R om je next best offer te bepalen. Wij merken dat het heel erg prettig is dat de stap naar visualisatie binnen één en hetzelfde platform genomen kan worden. De best-of-breed oplossing staat hierbij centraal. Databronnen koppelen met een geautomatiseerd ETL proces, variabelen samenstellen, analyses en modellen maken en tenslotte de visualisatie. En voor die laatste stap kun je doorlopend bekijken wat de voor jouw project en organisatie handigste manier is. Voorbeelden van concrete klantcases kun je hier vinden.

Zo worden Insights het begin van een (nog) succesvollere strategie en zet je de mogelijkheden van (Big) data direct om in concrete resultaten!

Maak een begin!

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden om jouw (big) data te visualiseren? Wij denken graag met je mee. Daarbij staat niet één applicatie centraal, maar zoeken wij naar de beste manieren om antwoord te geven op jouw (onderzoeks-) vragen en leggen we vooral een directe relatie met het inbedden van een oplossing die je in staat stelt de uitkomsten van jouw visualisatie(s) te benutten. Bijvoorbeeld in de campagnes die je dagelijks lanceert. Zo worden Insights het begin van een (nog) succesvollere strategie en zet je de mogelijkheden van (Big) data direct om in concrete resultaten! Meer klanten, een toegenomen omzet, een hogere klanttevredenheid, succesvollere cross sell of juist een lagere uitstroom zijn daar voorbeelden van.

Maak een begin!