Donderdag avond was ik bij de DDMA Customer Data Award uitreiking. De dag erop was ik te gast bij de DDMA Data Dag 2017. Prachtige cases en verhalen van aansprekende merken zoals Rabobank, Facebook, de KNVB (winnaar van de Award) Google, Innogy, Vacanceselect en vele anderen.

En hoewel alle bedrijven die cases presenteerden op hun eigen manier unieke toepassingen hebben gerealiseerd voor de grote hoeveelheid data die beschikbaar is, was ook duidelijk dat alle bedrijven ook nog grote dromen hebben over hoe zij in de toekomst nòg beter en nòg slimmer gebruik kunnen maken van data. Om de bedrijfsvoering efficiënter te laten verlopen, om relevanter te zijn voor hun klanten of bijvoorbeeld om nog beter bij te dragen aan een duurzame toekomst voor onze aarde.

Het was leuk om te zien en te horen hoe (de meeste) cases ook eerlijk waren. Mijn belangrijkste “take out” was; “we zijn goed bezig, maar we zijn er nog lang niet en we leren elke dag”. Direct gevolgd door de aansporing “Begin vandaag!”.
En vooral dat die aansporing ook als rode draad door deze mooie avond en de daarop volgende dag liep, vond ik opvallend. En heel positief.

Ik maak regelmatig mee dat beslissingen om die volgende stap te zetten uitgesteld worden. En heel vaak is dat uitstel op één enkele reden gebaseerd, namelijk dat de dagelijkse operatie te veel druk geeft en/ of dat een begin pas kan als het (ultieme) einddoel helder is en in 2-4-6-8 of zoveel meervoud (vul het aantal RvB leden in) is ondertekend door de raad van bestuur.

Wat ik zie is dat mensen met een visie en het lef om een begin te maken, ook al is dat een klein begin, successen bereiken. Dat zij degenen zijn die de toon zetten bij evenementen als de DDMA Data Dag. Niet omdat de toepassingen meteen en altijd van een schokkend hoog of vernieuwend niveau zijn, maar simpelweg omdat er concrete stappen worden genomen en er echte tastbare resultaten worden geboekt.

En als je dan toch de goedkeuring van de RvB nodig hebt, doe het dan zoals het Finbar Hage ook bij de Rabobank is gelukt. Maak een plan en zorg ervoor dat er een datagedreven RvB lid wordt aangesteld. Iemand die problemen begrijpt en kansen ziet en dat ook op de belangrijkste agenda kan plaatsen. Zodat tenminste een begin gemaakt kan worden.

Op operationeel niveau zie ik regelmatig hoe marketeers mini-oorlogen voeren om de kostbare tijd van IT, SQL-ers en analisten. Elke dag weer is een strijd om aan de juiste data te komen. En als die data eenmaal uit de systemen is opgediept dan kan de pret beginnen en worden templates gevuld, Facebook audiences gematched en A/B samples getrokken. Waarna blijkt dat de initiële export toch nog een keer over moet en we met elkaar weer een week verder zijn.

In dat tempo blijf je inderdaad druk en is het vreselijk lastig om een substantieel deel gepersonaliseerde campagnes of content te produceren. Wat uiteraard direct weer zijn weerslag heeft op de bedrijfsresultaten, die blijven namelijk achter.

Een modern Customer Data Platform, dat connected is met al je bronnen èn alle kanalen, kan daar zeker aan bijdragen en is een gezonde en solide basis. Een “sustainable begin”, dat je stapsgewijs verder kunt benutten en uitbouwen. Maar inderdaad, ook dat kost (wat) tijd en geld. Tegelijk zie ik bij die bedrijven die deze stap wel nemen en gewoon beginnen, dat er een steile leercurve is en dat het resultaat snel daarna volgt. Dat er tijd gewonnen wordt, dat het veel makkelijker wordt om relevant te communiceren met klanten en achterban en dat nieuwe inzichten tot nieuwe kansen leiden.

Onlangs las ik een artikel dat druk doen dom maakt. Daar moest ik even over nadenken. Maar hoe langer ik daarover nadenk, hoe meer parallel ik zie met de dagelijkse realiteit bij veel bedrijven.

Kortom: Neem even de tijd om over je dromen na te denken en -zo mogelijk nog belangrijker- begin daarna ook met de executie van jouw dromen. Door stappen te zetten, door succesjes te boeken, door draagvlak op te halen op basis van bewezen toegevoegde waarde.

Ik denk dat de tijd dat high level 3 jarenplannen (die elk jaar herschreven worden), in de vorm van dikke boekwerken, aan het verdwijnen is. Ook en juist omdat ik een positieve “vibe” ervoer onder het publiek van de (heel goed bezochte) Data Dag 2017. Er leek een collectief besef te zijn, een collectieve instemming met “JA, laten we beginnen”.

Dat juich ik toe. En ik wens ons allemaal succes!